Dik of diëten

Ken je die gele blokken supermarktcake? Mijn droom is om er één uit de verpakking te scheuren en de grootst mogelijke hap uit het midden van de cake te nemen. En vervolgens te blijven eten tot het ding verslonden is. Maar dat doe ik niet. Niet alleen omdat het lichtelijk ongeciviliseerd is, maar ook omdat cake propvol calorieën, suiker en vet zit. Dat weet iedereen. Waarom is het dan toch zo verleidelijk om een extra plak cake te eten of een hele zak chips weg te werken?

Moyan Brenn diet

De hunkering naar zoet en zout zit voor een deel in onze genen. Onze hersenen belonen ons met de aanmaak van het geluksstofje dopamine als we overdadig voedsel eten. Dit is handig, want vet geeft ons energie om snel te handelen en een vetlaagje voor periodes van schaarste. Allebei van belang om te overleven. Een overlevingsmodus die we tegenwoordig niet meer nodig hebben.

Je kan jezelf kleine aanpassingen aanwennen, zoals geen suiker meer in je thee doen – maar eenmaal een zoetekauw, altijd een zoetekauw. Het is namelijk genetisch bepaald of je een voorkeur hebt voor bitter, zoet of pittig eten. Als je van zoet houdt, heb je minder smaakpapillen die bitter waarnemen. Hierdoor smaakt een gebakje of chocola zo intens lekker. Liefhebbers van zoetigheid worden minder enthousiast van bittere groentes als witlof en spruitjes en ze drinken waarschijnlijk geen zwarte koffie. Onze genen bepalen dus grotendeels waardoor we verleid worden. De verhoogde kans op overgewicht en gezondheidsrisico’s ten spijt. Aandachtspuntje voor de evolutie.

Het is namelijk genetisch bepaald of je een voorkeur hebt voor bitter, zoet of pittig eten.

Niet alleen onze genen maken het ons moeilijk. Supermarkten, tankstations, snackbars… ze weten allemaal dat lekker, snel en makkelijk eten goed verkoopt. Als je gezonder wilt eten is het logisch om in een supermarkt de chocolade-, chips-, frisdrank- en alcohol- schappen voorbij te lopen. Maar verleiding loert bij elk schap. Tijdelijke producten zoals feeststollen worden midden in de winkel uitgestald en er liggen altijd snoepjes bij de kassa. En dan zijn er nog ontelbaar veel gezond ogende producten die helemaal niet gezond zijn: granenkoeken met verzadigde vetten, appelmoes met veel suiker…

Boodschappen doen betekent tientallen etiketten lezen en steeds opnieuw de juiste keuzes maken. Onderweg naar huis moeten we menig snackbar en pizzeria vermijden. In regio´s met veel fastfoodketens leven meer mensen met overgewicht en diabetes type-2. Hierin spelen ook het gebrek aan goede voorlichting, minder geld voor sport en goede voeding en weinig veilige fiets- en wandelpaden een rol. In een omgeving wonen die gezond leven motiveert, helpt ons om betere keuzes te maken.

Onze genen en onze woonomgeving bepalen mede wat we kopen en eten. Niet alleen dat: lekker eten is onderdeel van onze cultuur. Een koekje bij de koffie is gezellig. Een bak ijs troost ons als we verdrietig zijn. Als we jarig zijn geweest, nemen we taart mee naar het werk. In de kroeg nemen we bittergarnituur. Vroeger was frisdrank iets voor het weekend of een feestje, nu drinken veel mensen dagelijks frisdrank als alternatief voor water of thee.
Als je ervoor kiest om bewuster te eten, zal je omgeving hier niet altijd in meegaan. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn. Mensen vinden het niet gastvrij om alleen maar gezonde hapjes te serveren, ze zijn bepaalde eetpatronen gewend, ze zijn bang dat je doorslaat in een dieet, ze zien het als kritiek op hun eigen levensstijl, etc.

Lekker eten is onderdeel van onze cultuur.

Nu komen we bij de laatste reden waarom het zo lastig is om gezond te eten. We weten niet hoe we gezond moeten eten. Van producten als taart, chips en pizza zijn we het wel eens dat het niet de beste keuzes zijn. Maar hoe zit het met brood, melk en zoetstoffen? Het is moeilijk om een eenduidig antwoord te krijgen dat niet aan de tijdsgeest onderhevig is. De op meningen gebaseerde diëten van bloggers en bekende vrouwen als Fajah Lourens en Rens Kroes zijn in ieder geval geen goed voorbeeld. Diëten die alleen focussen op ´superfoods´ of afvallen bevatten te weinig calorieën om een lichaam goed te laten functioneren. Daarnaast creëren ze een taboe op veel gezonde voedingswaren. De zogenaamde fitgirls geven volgers het idee dat dagelijks sporten een vereiste is, en er extra gesport moet worden als er ´gezondigd´ is met een patatje mayo of een reep melkchocolade. Het valt op dat er in veel eetdagboeken op blogs en in tijdschriften niet meer laat op de avond gegeten wordt. Soms wordt er helemaal niet meer gegeten na het avondeten. Het is prima om te stoppen met eten als je voldoende gegeten hebt. Het is echter onnodig honger te hebben, omdat je denkt dat dit negatieve gevolgen heeft voor je lichaam. Het menselijk lichaam is goed in staat om op elk moment van de dag gewone porties voeding te verwerken.

Zoals gezegd: onze genen en leefomgeving hebben veel invloed op ons eetpatroon. We kunnen echter genoeg doen op weg naar een fitter leven. Gebruik hierbij wel je gezonde verstand en laat je niet gek maken door de vele trends en amateurdiëtisten.

Hier zijn acht realistische tips om je op weg te helpen:

Vraag advies aan mensen die er verstand van hebben. Raadpleeg de website van het voedingscentrum of maak een afspraak met een diëtist. Sommige adviezen veranderen in de loop der tijd, maar het is beter dan veel onwaarheden die her en der voorbij komen.

Geef het goede voorbeeld. Als je zelf niet continu gebak en chips voorgeschoteld wil krijgen, doe dit dan ook niet bij familie of visite van wie je weet dat ze het lastig vinden. Zorg dat kinderen iets te snacken hebben dat lekker en gezond is.

Je hoeft jezelf niet te verantwoorden. Weiger gerust dat koekje, gebakje of tweede bord eten. Ook al is er op je gerekend of ‘kan je het hebben’. Wees duidelijk op een beleefde manier. Iets weigeren is niet onbeleefder dan iets opgedrongen krijgen.

Wees voorbereid. Verlaat je huis met een volle buik of eet desnoods tijdens je heenreis als je weinig tijd hebt. Neem genoeg eten mee naar je werk of een dagje uit, zodat je niet in de verleiding komt om onderweg iets ongezonds te nemen.

Wees creatief.  Als je het niet op kunt brengen elke middag brood te eten, eet dan eens tomatensoep of een salade als lunch. Probeer nieuwe recepten en onbekende ingrediënten. Variatie brengt het dopamine niveau in je lichaam omhoog en stemt vrolijk.

Ontzeg jezelf niet alles. Alleen nog maar gezond eten houdt niemand vol. Het is onzin om je schuldig te voelen als je een halve reep chocolade eet. Af en toe heb je daar gewoon behoefte aan. Geniet ervan.

Blijf gerust een keer thuis als je moe bent. Hoe meer je uitrust, hoe energieker je daarna bent. Met meer energie zul je meer bewegen en kan je gezondere keuzes maken. Veel slapen bevordert een snelle stofwisseling. Je stofwisseling gaat overigens 24 uur per dag door. Of je nou werkt, sport, tv kijkt of slaapt.

Geef niet op als je niet sportief bent. Niet iedereen houdt het vol om drie keer per week of vaker te sporten. Regelmatig bewegen of alleen in het weekend sporten heeft net zo goed voordelen voor je lichaam.

Macbook Pro
* Intel Core i7 (3.8GHz, 6MB cache)
* Retina Display (2880 x 1880 px)
* NVIDIA GeForce GT 750M (Iris)
* 802.11ac Wi-Fi and Bluetooth 4.0
* Thunderbolt 2 (up to 20Gb/s)
* Faster All-Flash Storage (X1)
* Long Lasting Battery (9 hours)
Help ons groter worden!
Onze site is gratis voor iedereen en dat willen we graag zo houden. Graag willen we je vragen onze facebookpagina leuk te vinden. Zo kunnen wij blijven groeien en mis jij geen van onze artikelen! Alvast bedankt en veel leesplezier, het Young Critics-team :-)
YOUNG CRITICS
Werkzaamheden
Op dit moment werken we hard aan onze site. We zullen vandaag (27-11) en morgen (28-11) dan ook geen nieuwe content plaatsen en de site zal misschien niet helemaal optimaal werken. Excuses voor het ongemak!
Bedankt, we nemen z.s.m. contact met je op.