Winkels, wees wijzer

Marianne Boudeling vindt het niet zo gek dat veel winkels in de binnenstad hun deuren moeten sluiten. Volgens haar zijn hierbij een aantal factoren van belang, waarbij voornamelijk de winkelen moet inspelen op de behoeften van de consument.

Jesper20 5574238659_d82ebebd00_o

Onlangs liep ik door een winkelstraat met lege panden. Tussen de standaard ‘te huur’ posters hing een andere poster. ‘’Saai hè? Leegstaande panden… U draagt hier aan bij. Door online te shoppen. Ga dus gezellig naar het dorp, koop in de winkels en help de economie!’’ Waarbij ‘u’ verwijtend onderstreept was en ‘online’ als een dreigend gevaar rood gedrukt. In dit scenario wordt onmiskenbaar de schuld van menig faillissement in de schoenen van de potentiële klant geschoven. Maar ligt het niet aan de ondernemer zelf?

Seizoenen

Afgelopen zomer was ik in de stad op zoek naar nieuwe sneakers. Het was die dag markt in het stadscentrum. Genoeg winkelaanbod in theorie. Het was minstens 25 graden en een zeer warme wandeling van mijn woning tot aan het centrum. Die maand (september 2016) is door het KNMI beschreven als ‘zeer warm, zeer droog en zeer zonnig’ en behoort tot de warmste drie septembers in de afgelopen drie eeuwen. Tot mijn grote verbazing hingen de winkels vol met mutsen, handschoenen, sjaals en laarzen. Zelfs de winkeltjes aan het strand van Zeeland puilden uit met wollige vesten in plaats van zomerjurkjes.

Andersom heb ik het ook meegemaakt; winkelaanbod dat niet aansluit omdat het juist koud is voor de tijd van het jaar. Een zomer waarin het toch wel erg fris is. Een zomer waarin je dichte schoenen wil kopen maar overal alleen slippers en sandaaltjes in de rekken staan.
Winkels zitten ongetwijfeld vast aan het inkoopbeleid van het hoofdkantoor. En het Nederlandse weer is in precies dezelfde periode het ene jaar zacht en zonnig en het andere jaar streng en grijs. Ik zou de winkeliers die in willen spelen op de consument willen vragen om nog een hoekje seizoenskleding apart te houden en nog even te wachten met de uitverkoop. Anders koop ik mijn sneakers voortaan online.

Dat de winteruitverkoop al in januari is en de zomeruitverkoop in augustus verbaast mij. Die verbazing ligt niet alleen in het onpraktische hiervan, maar ook in het feit dat buiten kleding andere artikelen wel ruimschoots hun seizoen overstijgen. De pepernoten liggen in augustus in de supermarkt, de paaseitjes duiken op in de laatste dagen van januari, en de kerstcollectie ligt in oktober in het tuincentrum. Gek genoeg wordt hier wel rekening gehouden met de verkoopcijfers, de kwestie van vraag en aanbod. Ook als dit ten koste gaan van het authentieke van elk seizoen. Smaken de pepernoten en oliebollen niet veel lekkerder als je er iets langer op moet wachten? De enkeling die echt niet kan wachten kan ze best zelf bakken.

Parkeerbeheer

Winkelen in het stadscentrum is ook niet aanlokkelijk als het veel moeite kost om te parkeren. Waar dorpen en buitenwijken vaak grote gratis parkeerterreinen aanbieden, valt parkeren in het stadshart niet mee. Buiten de parkeergarages is er weinig plek en daar waar plek is, is de tijdsduur dat je mag blijven staan vaak maar twee uur. In de parkeergarages is het in het weekend dringen geblazen. Waar je uiteindelijk ook parkeert in het centrum, na het shoppen valt het parkeertarief vaak tegen. Voor dat geld kan je je nieuwe spulletjes net zo goed thuis laten bezorgen. En bezorgen scheelt weer een boel gesjouw.

Bewoners van een stad zouden vrij in hun eigen centrum mogen parkeren.

Je kan natuurlijk met de fiets de stad in. Veel steden zijn hierop ingespeeld met goede fietspaden en bewaakte fietsenstallingen. Ideaal als je uitgaat, een terrasje pakt of iets kleins gaat kopen. De fiets is een minder aantrekkelijke optie als je na het shoppen veel tassen bij je hebt of iets zwaars moet vervoeren. Is het dan niet absurd dat je in je eigen stad voor je eigen auto parkeergeld moet betalen? Parkeergeld wat bovenop de gemeentelijke belastingen en motorrijtuigenbelasting komt. Bewoners van een stad zouden vrij in hun eigen centrum mogen parkeren. Een parkeervergunning voor iedereen die in de gemeente staat ingeschreven en een geldig rijbewijs heeft. Hierdoor komen mensen sneller naar het centrum en dus ook de bijbehorende winkels.

Online

Naast het soms beperkte productaanbod en de weinig royale parkeergelegenheid van fysieke winkels is er nog iets dat onder de loep mag. De concurrerende prijs van webshops. Uiteraard is deze vergelijking niet helemaal eerlijk. Online winkels kunnen scherpere prijzen hanteren omdat ze naast een magazijn geen winkelruimte hoeven te huren en minder personeelskosten hebben. Vanuit het oogpunt van de klant is het begrijpelijk dat klanten online kopen wanneer ketens, die zowel winkels als een webshop beheren, in de webshop hetzelfde product goedkoper en ruim op voorraad aanbieden. Tussenoplossing is om het product online te bestellen en in de winkel af te halen, waarbij extra service geboden wordt en meerdere malen aangezet wordt tot het bekijken van het assortiment.
Al kan het de klanten niet aangerekend worden dat zij vaak kiezen voor het gemak van een pakketje in de brievenbus. Het traditionele winkelen wordt meer gezien als een gezellig dagje uit op een vrije dag. Een uitzondering hierop zijn goedkope ketens als Action en Hema waar het altijd storm loopt. Deze winkels verkopen leuke producten met een redelijk goede kwaliteit voor weinig geld. Dit is aanlokkelijk voor mensen met een klein budget.

Al kan het de klanten niet aangerekend worden dat zij vaak kiezen voor het gemak van een pakketje in de brievenbus.

Uiteindelijk koopt de consument bij daar waar hij op dat moment het beste geholpen wordt. Die keuze is gebaseerd op assortiment, prijs, gemak en service. Het is aan de ondernemer om hier steeds op in te blijven spelen. Waar we ook kopen, zolang we kopen stimuleren we de economie. Waar vandaag een pand komt leeg te staan, bloeit morgen misschien een andere onderneming op.

Macbook Pro
* Intel Core i7 (3.8GHz, 6MB cache)
* Retina Display (2880 x 1880 px)
* NVIDIA GeForce GT 750M (Iris)
* 802.11ac Wi-Fi and Bluetooth 4.0
* Thunderbolt 2 (up to 20Gb/s)
* Faster All-Flash Storage (X1)
* Long Lasting Battery (9 hours)
Help ons groter worden!
Onze site is gratis voor iedereen en dat willen we graag zo houden. Graag willen we je vragen onze facebookpagina leuk te vinden. Zo kunnen wij blijven groeien en mis jij geen van onze artikelen! Alvast bedankt en veel leesplezier, het Young Critics-team :-)
YOUNG CRITICS
Werkzaamheden
Op dit moment werken we hard aan onze site. We zullen vandaag (27-11) en morgen (28-11) dan ook geen nieuwe content plaatsen en de site zal misschien niet helemaal optimaal werken. Excuses voor het ongemak!
Bedankt, we nemen z.s.m. contact met je op.