Waarom Nederland een hogesnelheidstrein nodig heeft

Het is eigenlijk vreemd om te bedenken dat reistijden tussen steden al snel kunnen oplopen tot wel 4 uur, terwijl Nederland toch een klein land is. Niet zo gek dus, dat veel mensen de stad boven het platteland verkiezen. Dicht bij je werk wonen is noodzaak wanneer de infrastructuur een lange reisafstand op dagelijkse basis niet faciliteert. Wordt het niet eens tijd voor een hoge snelheidstrein in Nederland?

Stephen Reese 7167202773_8c6a67d64a_k

Het platteland loopt leeg. Basisscholen moeten sluiten, huizen raken verpauperd, bedrijven gaan failliet, bussenlijnen worden geschrapt en supermarkten sluiten de deuren. De Randstad raakt vol. Elke dag staan er files, er is geen plek meer om te bouwen, de huizenprijzen rijzen de pan uit en het aanleggen van snelwegen lijkt nog niet te stoppen. En daar komt nog bij dat de bevolking groeit. Wat gaan we daar aan doen?

Volgens mij ligt het antwoord in spreiding. Spreiding van werkgelegenheid, van inwoners en van infrastructuur. Waar die infrastructuur op veel plattelandsplekken in Nederland verdwijnt, komt er juist meer bij in het al zo dichtbevolkte Zuidwesten van het land. Bedrijven vestigen zich op goed te bereiken plekken, waar zich veel potentiële klanten bevinden, waar de kenniseconomie is. En mensen gaan wonen waar de bedrijven zijn, niet te ver van de werkgelegenheid, dichtbij scholen en supermarkten. Er is dus sprake van een wisselwerking.

Waar die infrastructuur op veel plattelandsplekken in Nederland verdwijnt, komt er juist meer bij in het al zo dichtbevolkte Zuidwesten van het land.

Maar hoe kunnen we dit veranderen? Hoe zorg je dat mensen wél weer op het platteland gaan wonen? Dat bedrijven potentieel zien in gebieden die nu leeglopen? Dat ondernemers verder kijken dan de Randstad? Dat de druk van de ketel gaat en er sprake is van spreiding?

Dit kan door de reistijd naar het platteland te verkleinen. Door middel van een hogesnelheidslijn. Een trein inderdaad. Maar dan niet zo’n langzame sprinter, maar een super aerodynamische spaceshuttle. Je kunt denken: wat raaskalt dat mens? Maar zulke treinen bestaan al. Om maar een voorbeeld te noemen: de TGV. De TGV heeft een recordsnelheid van 574,8 km/h, maar rijdt gemiddeld 300 tot 320 km/h. En die rijdt helemaal niet zo ver hier vandaan, namelijk in Frankrijk. Ook Spanje, Italië, Zweden, China en Japan mogen zich al trotse eigenaar van een hoge snelheidslijn noemen. Naast de normale hogesnelheidstrein, bestaat er ook een hogesnelheidsmagneetzweeftrein. En die haalt wel 430 km/h.

Kijk, dat moeten we hier in Nederland ook hebben. Een trein die het noorden, via het westen met het zuiden verbindt. Stel: deze hogesnelheidstrein kan in Nederland gemiddeld 300 km/h rijden. Dan duurt een ritje van Groningen naar Rotterdam nog maar 49 minuten. Of een ritje van Maastricht naar Utrecht nog maar 36 minuten. Oké, dit is wel zonder stops bij stations. Dus laat ik ruim zijn en er tien minuten bij optellen. Dan kun je alsnog binnen een uur aan de andere kant van het land zijn. De minimale tijdswinst is met een hogesnelheidslijn ruim een uur en de maximale snelheid zelfs bijna twee uur. De langste treinreis, die van Groningen naar Rotterdam, duurt net zo lang als een treinreis van Den Haag naar Amsterdam nu. Terwijl de afstand vier keer zo lang is.

Van – Naar Treinreis nu Reis met hogesnelheidslijn (+10 min) Tijdswinst
Groningen-Amsterdam 2 uur en 5 minuten 46 minuten 79 minuten
Groningen-Rotterdam 2 uur en 37 minuten 59 minuten 98 minuten
Groningen-Utrecht 1 uur en 54 minuten 47 minuten 67 minuten
Maastricht-Amsterdam 2 uur en 25 minuten 54 minuten 91 minuten
Maastricht-Rotterdam 2 uur en 45 minuten 51 minuten 114 minuten
Maastricht-Utrecht 1 uur en 56 minuten 46 minuten 68 minuten
  • Bron treinreis nu: NS reisplanner (kortste reis)
  • Bron reis hogensnelheidslijn: Google maps afstand van station naar station
  • Aangenomen snelheid: 300 km/h

Deze korte reistijden kunnen mensen stimuleren om wél in plattelandsgebieden te gaan wonen. Waar ze kunnen genieten van rust en ruimte, waar kinderen op straat kunnen spelen en er nauwelijks overlast is van verkeer. Bedrijven kunnen gemakkelijker de keuze maken om zich wél te vestigen in plattelandsgebieden. Want er wonen nu immers meer potentiële klanten en de werknemers kunnen hun werkgevers goed bereiken. De lage grondprijzen maken het alleen maar aantrekkelijker. Er zullen weer jonge kinderen in dorpen wonen, waardoor scholen hun deuren kunnen openen. Er zullen zich nieuwe supermarkten vestigen, de bedrijvigheid komt terug. Het platteland wordt weer aantrekkelijk.

De minimale tijdswinst is met een hogesnelheidslijn ruim een uur en de maximale snelheid zelfs bijna twee uur.

Tuurlijk, er zit een prijskaartje aan vast. Maar het aanleggen van snelwegen kost Nederland ook bakken met geld. En die komen niet in de gebieden die nu leeglopen, maar in de al zo volle Randstad. Er spelen ook andere factoren een rol bij het kiezen van een woonplaats. Toch denk ik dat het dichtbij voorzieningen en werk wonen voor velen het belangrijkst is. En ja, er moet goed nagedacht worden over welke steden precies met elkaar verbonden gaan worden. Want ik noem nu bijvoorbeeld niet Drenthe of Zeeland, toch beide provincies die met leegloop te maken hebben. Ook daar moet met behulp van snelle openbaarvervoerslijnen een oplossing voor komen.

Blijkbaar ben ik niet de eerste met dit idee. Al eerder voerde men gesprekken over de zogenaamde ‘Zuiderzeelijn’, die Amsterdam via de Flevopolder met Friesland, Groningen en zelfs Duitsland moest verbinden. Maar zoals je zelfs waarschijnlijk al hebt gemerkt, is hier niets van terecht gekomen. De hoogste tijd dus om deze gesprekken weer op te pakken. Want het platteland van Nederland biedt zoveel mogelijkheden. Die worden nu niet benut. En dat is jammer.

Macbook Pro
* Intel Core i7 (3.8GHz, 6MB cache)
* Retina Display (2880 x 1880 px)
* NVIDIA GeForce GT 750M (Iris)
* 802.11ac Wi-Fi and Bluetooth 4.0
* Thunderbolt 2 (up to 20Gb/s)
* Faster All-Flash Storage (X1)
* Long Lasting Battery (9 hours)
Help ons groter worden!
Onze site is gratis voor iedereen en dat willen we graag zo houden. Graag willen we je vragen onze facebookpagina leuk te vinden. Zo kunnen wij blijven groeien en mis jij geen van onze artikelen! Alvast bedankt en veel leesplezier, het Young Critics-team :-)
YOUNG CRITICS
Non-actief
Op dit moment wordt geen nieuwe content geplaatst op de site. We zijn op de achtergrond bezig met reorganiseren van onze redactie- en publicatiestructuur. In de tussentijd kun je uiteraard onze oude stukken gewoon op de site lezen. Tot snel! Het YC-team.
Bedankt, we nemen z.s.m. contact met je op.