Hoe betuttelend is het smartphoneverbod op de fiets?

Sigaretten werden uit het zicht gehaald, frisdrank kreeg de kleuren van het stoplicht zodat jij weet hoe veel suiker er in zit en sinds deze week dreigt het verbod op appen op de fiets. ‘Betutteling!’, schreeuwden wij. ‘Dit is gewoon nodig, mensen’, zeiden de experts. We willen niet betutteld worden, we kunnen het allemaal prima zelf. Maar is dat wel zo?

FaceMePLS appenopdefiets

Bij twintig procent van de ongelukken die jongeren krijgen op de fiets, speelt het gebruik van hun mobieltje een rol. Dat probeerde de overheid op te lossen door voorlichting te geven op scholen, maar als jij vroeger net zo goed oplette als ik, weet je dat dat weinig zin heeft. Verbieden lijkt dan een logische stap, toch was er veel kritiek op het plan van minister Schultz van Infrastructuur en Milieu.

Is dat logische kritiek? In de auto vinden we het allemaal heel normaal dat je niet mag bellen. Ik word toch behoorlijk zenuwachtig als mijn buschauffeur zit te Whatsappen tijdens de rit. Waarom zou je dan wel met je mobiel bezig mogen zijn tijdens het fietsen?

Je zou kunnen zeggen dat het helemaal geen zin heeft om het te verbieden. Jaarlijks vallen er nog steeds zeshonderd doden of zwaargewonden in het verkeer door het gebruik van een telefoon in de auto, terwijl dat toch al een tijdje verboden is. Ook onder fietsers vallen er doden.

Daarnaast ben ik ook een beetje overmoedig, dus denk ik altijd dat ik alles wel doorheb terwijl ik door mijn Instagram scrol.

Wat me ook opviel in al die reportages, is dat het vooral jongeren zijn die met hun telefoon bezig zijn op de fiets. Mijn hersenen, ik ben twintig, schijnen tot mijn vijfentwintigste nog niet volledig ontwikkeld te zijn. Moet ik dan niet tegen mezelf in bescherming worden genomen? Het deel in mijn hersenen dat zich bezighoudt met het overzien van consequenties is nog niet af, dus het is waarschijnlijk dat ik niet door heb hoe gevaarlijk het eigenlijk is om te appen op de fiets.

Daarnaast ben ik ook een beetje overmoedig, dus denk ik altijd dat ik alles wel doorheb terwijl ik door mijn Instagram scrol. Tot ik met een dubbelgeklapt wiel naast een verkeersbord sta dat ik toch even niet had gezien.

Wel vraag ik me af hoe meneer agent dit denkt te gaan controleren. Zoals eerder gezegd, achter het stuur mag je ook niet met je telefoon bezig zijn, en dat gaat ook nog vaak genoeg fout. Als ik om vier uur ’s nachts van de stad naar huis fiets is de kans groot dat ik met mijn telefoon bezig ben. Krijg ik dan ook een boete? In druk verkeer haal ik het namelijk niet in m’n hoofd om dat ding erbij te pakken. Dus dan heeft het waarschijnlijk niet veel zin om te gaan controleren.

Die betutteling, ik vind het al met al nog niet zo’n slecht idee. Waarschijnlijk vonden onze voorouders het helemaal niet nodig om een gordel om te doen in een auto, ‘want ik let toch zeker zelf wel op? Die die stoplichten waren ook niet nodig, ‘want voorrang kunnen we prima onderling regelen’. Mensen zijn niet zo intelligent en rationeel als ze zelf denken. Daarom zijn die regeltjes af en toe wel goed voor ons. Maar dan moeten ze wel werken.

Macbook Pro
* Intel Core i7 (3.8GHz, 6MB cache)
* Retina Display (2880 x 1880 px)
* NVIDIA GeForce GT 750M (Iris)
* 802.11ac Wi-Fi and Bluetooth 4.0
* Thunderbolt 2 (up to 20Gb/s)
* Faster All-Flash Storage (X1)
* Long Lasting Battery (9 hours)
Help ons groter worden!
Onze site is gratis voor iedereen en dat willen we graag zo houden. Graag willen we je vragen onze facebookpagina leuk te vinden. Zo kunnen wij blijven groeien en mis jij geen van onze artikelen! Alvast bedankt en veel leesplezier, het Young Critics-team :-)
YOUNG CRITICS
Werkzaamheden
Op dit moment werken we hard aan onze site. We zullen vandaag (27-11) en morgen (28-11) dan ook geen nieuwe content plaatsen en de site zal misschien niet helemaal optimaal werken. Excuses voor het ongemak!
Bedankt, we nemen z.s.m. contact met je op.