Choo-Choo! All aboard the hype-train!

Attentie attentie, de Intercity van David Bowie naar Pokémon Go, met tussenstops glutenvrije voeding, Mohammed Ali en Harambe vertrekt om 20:16 vanaf spoor 9 ¾. Gelieve te letten op het opstapje. Bij voorbaat dank voor het reizen met de hype-train.  

Pixabay pokemon-1611095_960_720

De hype-train: Het vervoersmiddel naar keuze van ieder persoon die wilt laten zien dat ze écht wel betrokken zijn met de huidige maatschappij, net zoals je 50-jarige collega die de gebroken relatie met zijn kinderen angstvallig probeert te lijmen middels kattenfilmpjes op Facebook. De hype-train neemt elke keer dat hij een station verlaat weer een andere vorm aan. De ene keer is het een horde Michael Jackson fans, dan weer een aantal spontane groep David Bowie aanhangers. An sich niets mis mee, maar net als bij een echte trein krijgt de hype-train te maken met een groot aantal zwartrijders: mensen die nauwelijks weten waar de trein heen gaat, laat staan dat ze er ooit maar ene rooie cent aan hebben bijgedragen.

Neem een van de meest recente en grootste hypes van 2016: Pokémon Go! Toen ik nog een kleine(re) Simon was van grofweg 5 jaar oud, kreeg ik van mijn broer mijn eerste Pokémon game; Pokémon Red (rood voor de Angelsaksisch gehandicapten onder ons). Ik was op slag verliefd en diezelfde liefde is nooit en te nimmer verminderd. Op mijn huidige leeftijd van 22 lentes jong zit ik dan ook met smart te wachten op de release van Pokémon Sun & Moon (23 november 2016, nee ik word niet gesponsord) en ik kan nu al zeggen dat ik meer tijd en aandacht in die game zal steken dan in m’n hond of toekomst.

Voordat Pokémon Go werd gelanceerd, reageerde men vooral lacherig op het feit dat ik ‘nog steeds’ Pokémon speelde. Ik moest maar volwassen worden, seks hebben, of een echte hobby zoeken. Eigenlijk al het standaard gezeik van mensen met hun eigen grote onzekerheden en kleine geesten. Diezelfde mensen deden maar al te graag mee met Pokémon Go zodra het groot genoeg werd naar hun smaak. Hoe meer zielen hoe meer vreugd zou je denken, maar niets is minder waar.

Ik moest maar volwassen worden, seks hebben, of een echte hobby zoeken.

Begrijp me niet verkeerd: ik zou maar al te graag willen dat al die mensen hetzelfde gevoel en geluk uit Pokémon konden halen als ik en mijn mede Pokémon trainers. Diep van binnen wist ik echter dat ze het spel niet speelden omdat ze Pokémon leuk vonden, maar omdat ze erbij wilden horen. En dat voelt als niets meer of minder dan een smerige rochel in je gezicht.

Ik kan me daarom goed voorstellen dat fans van andere merken, artiesten, smaken en andere zooi zich ook vaak berooid voelen wanneer het object van hun aanbidding wordt geabsorbeerd door de ergste vijand van allemaal: de mainstream cultuur. Hoeveel mensen kennen jullie wel niet die spontaan al hun hele leven lang fan waren van David Bowie (maar gek genoeg minder dan 3 nummers van hem kunnen noemen)? Of van dat volk dat zeker weten van wel al hun hele leven geïnspireerd was door Mohammed Ali? Of die gasten die uit principe al 20 jaar hun lul uit hun broek laten hangen voor een doodgeschoten gorilla?

Dat is hetzelfde soort tuig dat alleen maar Pikachu, Charizard en Agumon op kunnen noemen van alle 42 Pokémonsters om vervolgens trots op de feestboek te kunnen verkondigen dat ze bijna alle 7 drakenballen hebben verzameld zodat ze Voldemort kunnen verslaan. Aan die mensen: Fuck off en zoek je eigen hobby, zodat wij jou je kapot kunnen laten ergeren met onze nep-interesse. Of spring anders gewoon lekker voor de hype-train.

  • Sander

    Hate to bring it to you: dat weet Simon echt wel. Het stuk gaat over zijn ergernis aan het adres van de hypecultuur als contrasterend met fancultuur. Pokemon Go is hier een zeer gedetailleerd voorbeeld van uit eigen ervaring. Zolang er in die ervaring ooit een hype bestond omtrent Pokemon Go heeft de beoogde doelgroep nul betrekking op het onderwerp van het stuk.

  • Hate to bring it to you: Pokémon is juist opgezet voor de Mainstream Cultuur, natuurlijk.
    Niettemin laat het inderdaad wel weer zien dat de ene dag iets voor sukkels is, en de andere dag de nieuwe hype kan zijn.

Macbook Pro
* Intel Core i7 (3.8GHz, 6MB cache)
* Retina Display (2880 x 1880 px)
* NVIDIA GeForce GT 750M (Iris)
* 802.11ac Wi-Fi and Bluetooth 4.0
* Thunderbolt 2 (up to 20Gb/s)
* Faster All-Flash Storage (X1)
* Long Lasting Battery (9 hours)
Help ons groter worden!
Onze site is gratis voor iedereen en dat willen we graag zo houden. Graag willen we je vragen onze facebookpagina leuk te vinden. Zo kunnen wij blijven groeien en mis jij geen van onze artikelen! Alvast bedankt en veel leesplezier, het Young Critics-team :-)
YOUNG CRITICS
Werkzaamheden
Op dit moment werken we hard aan onze site. We zullen vandaag (27-11) en morgen (28-11) dan ook geen nieuwe content plaatsen en de site zal misschien niet helemaal optimaal werken. Excuses voor het ongemak!
Bedankt, we nemen z.s.m. contact met je op.