De auto is dood, lang leve de zonnewagen!

Aangestoken door het enthousiasme van haar neef, die met zijn Solar Team uit Eindhoven een wedstrijd voor auto's op zonne-energie won, besloot Inge Jansen zich te verdiepen in de toekomst van de zonnewagen. Zie jij jezelf al op zonne-energie over de snelweg zoeven?

Solar Team Eindhoven Stella Lux, de energiepositieve zonne-auto van Solar Team Eindhoven - studenten Automotive team van de TU Eindhoven

Woest enthousiast werd ik toen de beelden van de World Solar Challenge voorbij kwamen. Futuristische auto’s die met gierende banden door de Australische outback racen om in een recordtijd de overkant van het continent te bereiken. De beelden die je nu voor de geest haalt, zijn waarschijnlijk de kleine eenpersoonsshuttles. Door deze aerodynamische, glimmende machines lijkt het rijden op zonne-energie een ver-van-ons-bed show, echter is het dichterbij dan je denkt.

Naast de hoofdklasse, kent de Solar Challenge ook een cruiser klasse. Hierbij gaat het niet alleen om snelheid maar ook om gebruiksvriendelijkheid. Aangestoken door het enthousiasme van mijn neef, die met zijn Solar Team uit Eindhoven ruime winst behaalde in de cruiserklasse, ben ik me gaan verdiepen in de mogelijkheden van de zonne-auto.

Leve de planeet, leve de mensheid en leve het leven

Dit waren de woorden van François Hollande na het afsluiten van de klimaattop in Parijs afgelopen november. De hele VN gaat aan de slag om de CO2-uitstoot terug te dringen naar een hoeveelheid die door de natuur verwerkt kan worden. Dit moet de opwarming van de aarde beperken en daarmee ook de mogelijk desastreuze gevolgen hiervan. Het idee is leuk, nu de uitvoering nog.
De eerste aanpassingen zullen waarschijnlijk in de agrarische sector plaatsvinden, die op dit moment 18% van de uitstoot voor broeikasgassen op zijn bordje neemt, maar niet gevreesd, daarna zijn wij aan de beurt. Alle vervoersmiddelen waar we samen gebruik van maken, zijn samen goed voor een portie van 13% of meer. Dus dood aan de auto, op naar de zonne-auto.

Het mag wat kosten

Zonne-energie kost geld. Dat is duidelijk, voorlopig zijn fossiele brandstoffen nog iets goedkoper dan duurzame energie. Dit mag de pret niet drukken. In dit filmpje, legt Frank van Mierlo uit dat we slechts een paar innovaties weg zijn van goedkope zonne-energie. Dus als we deze lijn doortrekken kunnen we binnen no time (zeg 2030), volledig energieneutraal leven voor slechts twee cent.

In Nederland regent het altijd

Nederland ligt ver van de evenaar af, waar de zon altijd schijnt. In de winter is het langer donker en moet een auto ook verwarmd kunnen worden. Dus elke zonne-wagen zou een buffer moeten hebben. Niet alleen om bij daglicht én ’s nachts te kunnen rijden, maar ook om de seizoenen te overbruggen.

Zonne-energie wordt goedkoper en efficiënter opgeslagen, waardoor het straks mogelijk is om het hele jaar door te kunnen rijden zonder te vervuilen.

Wat dat betreft hebben wij de minst gunstige omstandigheden om het hele land duurzaam de weg op te sturen. Naast het gebrek aan licht is er natuurlijk ook het overschot aan files en daardoor een hoger energieverbruik.
De batterij die een jaarvoorraad aan energie heeft moet nog worden uitgevonden, maar in Azië en Afrika kunnen de eerste stappen in zuinig rijden al worden gezet. Natuurlijk kan er wel gebruik worden gemaakt van elektriciteit door middel van oplaadpunten. Zo’n elektrische motor is dat niet helemaal duurzaam maar verbruikt dan weer de helft minder dan de huidige motoren op fossiele brandstof.

Angst voor vernieuwing

We hebben nog een lange weg te gaan naar een wereld vol met energieneutrale auto’s, maar met kleine stapjes komen we er wel. Een eerste logische stap is de overgang naar de elektrische auto, net een stapje meer hightech en minder vervuilend dan de barrels waar nu in wordt gereden. Zo’n elektrische auto geeft ruimte voor meer technische verbeteringen en meer automatisering, waardoor het ook mogelijk wordt om met minder risico harder te rijden op een drukke weg.
In de tijd dat wij in een elektrische wagen rijden, wordt er hard doorgewerkt aan de zonnewagen. Zonne-energie wordt goedkoper en efficiënter opgeslagen, waardoor het straks mogelijk is om het hele jaar door te kunnen rijden zonder te vervuilen.

Goedkoper

Uiteindelijk, wanneer we zonne-energie en de hightech auto’s hebben uitgespeeld, is een zonnewagen ruim driemaal goedkoper dan de auto’s die we vandaag gebruiken. Ze kunnen van lichter, goedkoper materiaal worden gemaakt en gaan daarnaast langer mee. De grafiek hieronder geeft hier een weergave van en zelfs als een auto niet zó ver meegaat, scheelt het alleen al in de energie kosten een hele stapel met geld.

artikel

Te mooi om waar te zijn?

Een goedkope hightech auto die lang meegaat en waar je met een goed gevoel in kan rijden. Dat klinkt te mooi om waar te zijn. Er zitten dan ook nog wat haken en ogen aan. Allereerst moet er nog veel geïnnoveerd worden om op een punt te komen waar dit realistisch is. Ten tweede zijn de wagens die nu op zonne-energie rijden op de meeste plaatsen niet toegestaan op de weg. Tot slot is de vraag bij wie de verantwoordelijkheid ligt om deze auto’s te promoten – burgers, overheid of het bedrijfsleven. Mijns inziens gaat dit samen. Overheden moeten geloven aan de gevolgen van de klimaattop en worden daardoor gedwongen te investeren in duurzame energie. Voor het bedrijfsleven is dit een hele nieuwe markt. Degene die als eerste een zonne-wagen uit weet te vinden die volledige veilig is, op snelheid rijdt, goedkoop is en daarnaast op een normale weg mág rijden, heeft een voorsprong op zijn concurrenten. Met name door de toenemende heffingen en milieuzones die in steden beginnen op te komen, zal het uiteindelijk voor burgers ook goedkoper of makkelijker zijn om een zonnewagen aan te schaffen.

Momenteel is Ford al druk bezig met een investering in zonnewagens.

Momenteel is Ford al druk bezig met een investering in zonnewagens, overal langs de weg schieten oplaadpaaltjes als paddenstoelen uit de grond, en ook het design van de auto’s gaat er met de dag op vooruit. Amerika is aan het investeren in schone energie, de waarde van aandelen in duurzame organisaties stijgen en de auto’s die nu worden gemaakt, hebben zelfs aan het eind van een gemiddelde dag energie over. De industrie is er klaar voor. Wat houdt ons dan nog tegen? Volgens mij zijn het voornamelijk nog losse eindjes die aan elkaar moeten worden geknoopt voordat wij straks in een glanzende zonnewagen geruisloos over de Nederlandse wegen zweven.

Macbook Pro
* Intel Core i7 (3.8GHz, 6MB cache)
* Retina Display (2880 x 1880 px)
* NVIDIA GeForce GT 750M (Iris)
* 802.11ac Wi-Fi and Bluetooth 4.0
* Thunderbolt 2 (up to 20Gb/s)
* Faster All-Flash Storage (X1)
* Long Lasting Battery (9 hours)
Help ons groter worden!
Onze site is gratis voor iedereen en dat willen we graag zo houden. Graag willen we je vragen onze facebookpagina leuk te vinden. Zo kunnen wij blijven groeien en mis jij geen van onze artikelen! Alvast bedankt en veel leesplezier, het Young Critics-team :-)
YOUNG CRITICS
Non-actief
Op dit moment wordt geen nieuwe content geplaatst op de site. We zijn op de achtergrond bezig met reorganiseren van onze redactie- en publicatiestructuur. In de tussentijd kun je uiteraard onze oude stukken gewoon op de site lezen. Tot snel! Het YC-team.
Bedankt, we nemen z.s.m. contact met je op.