Wat te doen aan uitstellen?

Uitstellen. Het is een gewoonte die niet van de ene op de andere dag veranderd kan worden. Een langzaam proces. Maar door je erin te verdiepen krijg je wel het gevoel dat je er iets aan kan doen, zo ervoer Marc Sonneveld. Lees hier zijn tips om uitstelgedrag aan te pakken.

Ryan Ritchie 4453018910_9d02aaf925_o

 

‘Uitstelgedrag of procrastinatie is het vrijwillig uitstellen van taken die men eigenlijk wil of moet doen en waarbij men weet dat het uitstel waarschijnlijk niet goed is en tot moeilijkheden of extra stress zal leiden. Daarom wordt procrastinatie soms ook irrationeel uitstel genoemd’

I. 

Uitstellen. Volgens Wikipedia gedrag wat vooral bij studenten voorkomt. Cijfers van het Amerikaanse blad Psychological Reports stellen dat 15-20% van de volwassenen procrastineert, tegen 50% van de studenten. Ik ben een student en nog zonder de munt op te werpen weet ik dat ik aan de verkeerde zijde ervan zit.

Ik wil je graag voorstellen aan Marc in de Toekomst, of Toekomstige Marc (voor het gemak TM). TM is de perfecte student, hij maakt niet alleen planningen maar voert ze ook uit. Hij is gemotiveerd en laat zich niet afleiden door triviale zaken als YouTube (de suggestiebalk is dodelijk), Facebook (stiekem kan gesponsorde content wel leuk zijn) en in het algemeen zaken die nauwelijks opbouwend zijn voor zijn studieresultaten. TM kan rationeel redeneren en zo prioriteiten stellen in een poging wat van zijn leven te maken.

Er is een klein probleempje aan Toekomstige Marc.

Hij bestaat niet.

En dat maakt dat ik maar zaken blijf uitstellen tot ze zo urgent zijn dat uitstellen echt niet meer kan en ik onder invloed van pure paniek rondren in mijn kamer.

II.

Voordat ik verder ga wil ik graag benadrukken dat uitstellen een nare gewoonte is. Waarom uitleggen? Omdat dit soort artikelen stellen dat uitstellen stiekem goed voor je is. Mij dunkt dat dit soort artikelen zijn geschreven door uitstellers die zo hun eigen gedrag goed proberen te praten.

Heel misschien zijn er voordelen aan uitstellen, maar over het algemeen is het een naar en vervelend iets:

  1. Je hebt constant het gevoel dat je niks bijdraagt.
  2. Als dan uiteindelijk de paniek als een hamer op je hoofd terecht komt, levert dat stress op. Stress en paniek zijn niet fijn.
  3. Uiteindelijk blijf je met het gevoel zitten dat je zoveel meer had kunnen bereiken, wat waarschijnlijk ook zo is.

III.

Omdat het internet een oplossing voor alles heeft, ben ik gaan googelen naar ‘hoe uitstelgedrag te voorkomen’ (ook in zijn Engelse variant). Weinig verassend zijn hier ook lijstjes voor, ik zet mijn favorieten hieronder:

  1. ‘Werk met lijsten.’ Ja, ik maak lijsten, heel veel lijsten, zolang ik maar niks echt hoef te doen.
  2. ‘Ga gewoon beginnen.’ Dat klopt en terwijl we in dezelfde categorie zitten, laten we ook zeggen dat mensen met een gebroken been gewoon moeten gaan lopen.
  3. ‘Stop met smoezen verzinnen, uitvluchten en excuses bedenken.’ Het leven is niet zo makkelijk oké?

Enfin, voor mijn gevoel is dit allemaal van de categorie ‘als je wilt kun je het’.

Dat moet toch beter kunnen.

IV.

Net toen ik de moed bijna had opgegeven kwam ik bij de geweldige blog WaitButWhy.     De auteur hiervan legt in deze post uit hoe het brein van een uitsteller werkt. Lees dit, want deze auteur is geweldig elegant in zijn simpele manier van zaken uitleggen.

Ik zal het kort samenvatten – zonder recht te doen aan het origineel. Wat hij zegt is dat in het brein van een persoon zonder chronisch uitstelgedrag één iemand aan het roer staat en diegene kan rationele beslissingen maken. Diegene staat ook aan het roer in het brein van een uitsteller, maar hij is niet alleen. Ergens in het brein van de uitsteller is een persoon die alleen gaat voor ‘onmiddellijke bevrediging’ (in het Engels klinkt het beter: instant gratification). Deze persoon neemt het roer te vaak over en zorgt ervoor dat de uitsteller zijn tijd besteed aan nutteloze dingen want deze nutteloze dingen geven onmiddellijk bevrediging. Er is een constante strijd tussen de rationele persoon en de onmiddellijke bevrediging. Vaak wint de laatste want deze wordt alleen weggejaagd door het paniekmonster, die naar boven komt als de deadline zo dichtbij is gekomen dat er geen opties meer zijn om uit te stellen. En dat herhaalt en herhaalt.

Mocht je nou de rode draad halverwege zijn kwijt geraakt, lees het origineel. Het heeft plaatjes, kost 10 minuten en je leven zal beter zijn.

V.

Maar daar stopt het niet. In een vervolgpost op dezelfde blog probeert de auteur een oplossing te vinden voor uitstelgedrag. Ik neem je mee in zijn belangrijkste bevindingen.

Plannen

Hij stelt dat uitstellers dol zijn op plannen uitschrijven omdat dat niks te maken heeft met daadwerkelijk dingen doen. Dus wat doet een uitsteller? Een lijst maken met vage dingen die je laat  geloven dat je effectief bezig bent, maar eigenlijk weet je dat je al die dingen nooit echt gaat doen. Een effectieve planning maakt je klaar voor succes. Wat is dan een effectieve planning?

  1. Een effectieve planning pakt een grote lijst en selecteert daaruit een winnaar. Wat zoveel betekent als prioriteren en voor jezelf bepalen wat het belangrijkst is.
  2. Effectieve planningen maken vage zaken concreet. Vage zaken zijn zaken waar je niet helemaal zeker van bent waar te beginnen, hoe het aan te pakken of waar je de antwoorden vandaan haalt. Je moet ze dus helder krijgen. Wat uitstellers vaak doen (althans ik) zijn vage, grote doelen opstellen. Bijvoorbeeld leren coderen (voor apps en dergelijke). Als je de doelstelling zo vaag en groot houdt zal er nooit iets van terecht komen. Om dit te voorkomen moet je onderzoeken hoe iemand leert coderen, welke stappen er zijn en hoe lang deze in beslag nemen. Dat brengt ons bij het volgende punt over plannen:
  3. Een effectieve planning maakt een akelige zaak tot een aantal kleine en overzichtelijke taken. Niemand ‘bouwt een huis’. Mensen leggen stenen neer tot het de vorm heeft van een huis. Het gaat allemaal om de stenen. Maar die hebben als het ware een tijdspad nodig, wanneer ga ik welke steen leggen. Dat is de laatste stap van een planning maken. Het enige wat overblijft is

Doen.

Volhouden is een groot onderdeel van succes hebben: je moet het maar volhouden om elke dag een steen te leggen. En elke steen leggen heeft een innerlijke strijd tot gevolg, voordat er ook maar iets wordt neergelegd. Stenen neerleggen is wat er moet gebeuren en dat kan alleen maar door aan jezelf te bewijzen dat je het kan:

  1. Verzin methodes om niet voor de ‘instant gratification’ te gaan.
    1. Schakel wat externe hulp in. Het uittypen van een doel en het zenden naar iemand kan al veel verschil uitmaken en het doel meer werkelijk laten aanvoelen.
    2. Creëer een paniekmonster. Voorbeeld: als je een creatief werk maakt, plan een tentoonstelling in en zend al de uitnodigingen. Dwing jezelf om die angst goed te gebruiken.
    3. Als je een nieuw bedrijf wilt opzetten dan maakt het stoppen van je huidige baan dat nieuwe bedrijf tot topprioriteit.
    4. Zet alarmen om jezelf te herinneren een taak te starten.
    5. Minimaliseer alle afleidingen zoveel als mogelijk. Gooi je telefoon onder een kussen waar je hem niet ziet liggen – beter nog, zet het op vliegtuigmodus. Bepaal voor jezelf wat je grootste afleiding is en zet die uit.

Zoek deze methodes, en herzie ze ook als ze niet bevallen.

  1. Ga voor langzame goede groei. Op dezelfde manier dat een kathedraal wordt gebouwd door de ene niet zo’n bijzondere steen op de andere te leggen, verandert een gewoonte als uitstellen niet zomaar. Herinner je eraan dat het gaat om te laten zien dat je het kan, niet om de perfectie te bereiken. Als er een paar stenen per dag worden gelegd staat er een huis na een jaar, als je per dag een paar stappen vooruit gaat als uitsteller ben je na een jaar een ander persoon.

VI.

Uitstellen. Het is een gewoonte die niet van de ene op de andere dag veranderd kan worden. Een langzaam proces. Maar door me erin te verdiepen heb ik wel het gevoel gekregen dat ik kan veranderen. En dat is een gedachte die ik wil vasthouden.

Macbook Pro
* Intel Core i7 (3.8GHz, 6MB cache)
* Retina Display (2880 x 1880 px)
* NVIDIA GeForce GT 750M (Iris)
* 802.11ac Wi-Fi and Bluetooth 4.0
* Thunderbolt 2 (up to 20Gb/s)
* Faster All-Flash Storage (X1)
* Long Lasting Battery (9 hours)
Help ons groter worden!
Onze site is gratis voor iedereen en dat willen we graag zo houden. Graag willen we je vragen onze facebookpagina leuk te vinden. Zo kunnen wij blijven groeien en mis jij geen van onze artikelen! Alvast bedankt en veel leesplezier, het Young Critics-team :-)
YOUNG CRITICS
Non-actief
Op dit moment wordt geen nieuwe content geplaatst op de site. We zijn op de achtergrond bezig met reorganiseren van onze redactie- en publicatiestructuur. In de tussentijd kun je uiteraard onze oude stukken gewoon op de site lezen. Tot snel! Het YC-team.
Bedankt, we nemen z.s.m. contact met je op.