Zo koop je eerlijke kleding

Wil je deze winter een jas kopen waarvan je zeker weet dat er geen kinderarbeid voor is verricht? Of een broek die niet gemaakt is voor een hongerloontje? Anouk Roeling legt uit waar je moet beginnen. Dat de consument geen verschil kan maken, is volgens haar namelijk een fabeltje.

Henry Jose 5532544608_983cd9339c_o

In mijn vorige artikelen heb ik uitgelegd dat wij, de consumenten, bij machte zijn de kledingindustrie ten goede veranderen. We hebben sterk het gevoel dat onze aankopen geen verschil maken aan de andere kant van de wereld, maar het vlindereffect gaat ook op voor de kledingindustrie. Met andere woorden: alle beetjes helpen wel degelijk en als consumenten zijn we bij machte onze stempel te drukken op de huidige markt. Het is wellicht een romantisch beeld, en zeker een beeld dat niet van de ene op de andere dag realiteit wordt. Desondanks is dat geen goede reden tot kuddegedrag (‘mijn buurvrouw koopt het dan wel’), kortetermijndenken (‘Fair Trade is duur’) of pessimisme (‘alsof ik met mijn koopgedrag de grote ketens raak’). Verandering op grote schaal is een proces, geen acute draai van 180 graden. Met mijn vorige artikelen probeerde ik bewustwording te kweken en kritiek te leveren, maar hoewel ik de kracht van kritiek geenszins onderschat, staan we sterker als we de daad ook nog eens bij het woord voegen.

Ik ben op zoek gegaan naar organisaties die mij verder kunnen helpen in mijn zoektocht naar eerlijke kleding.

Zodoende ben ik op zoek gegaan naar instanties, keurmerken en organisaties die mij verder kunnen helpen in mijn zoektocht naar eerlijke kleding. Ten eerste: het argument dat je niet weet waar je moet beginnen, gaat niet op. Google op ‘eerlijke kleding’ of ‘fair clothes’ en je krijgt al een enorme lijst aan informatieve websites. Uiteraard is de conclusie van dit artikel niet dat je maar gewoon op Google moet kijken. Ik heb de meest relevante en behulpzame online tools namelijk zelf verzameld en voor je op een rijtje gezet.

SCHONEKLEREN.NL

Dit is de website van de Schone Kleren Campagne (onderdeel van het internationale Clean Clothes Campaign) Naast het campagne voeren voor betere arbeidsomstandigheden in kledingfabrieken bevat deze website ontzettend veel informatie rondom de kledingindustrie. Zo publiceerde de Schone Kleren Campagne in juni 2014 een rapport over 171 kledingmerken waaruit bleek dat geen enkel merk een leefbaar loon aan zijn arbeiders betaalt. 21 van deze 171 maakte stappen om een leefbaar loon mogelijk te maken, waarvan er twee daadwerkelijk begonnen zijn met het verhogen van lonen. Dit waren Marks & Spencer en Inditex (Zara, Bershka en Pull&Bear). Je kunt het rapport downloaden om uit te zoeken wat het oordeel per winkel is.

FAIRWEAR.ORG

De Fair Wear Foundation is een non-profit organisatie die strijdt voor betere arbeidsomstandigheden. Ondertussen zijn tachtig bedrijven lid van deze organisatie. De voorwaarde voor lidmaatschap is het waarborgen van acht standaarden, gerelateerd aan goede arbeidsomstandigheden (geen dwangarbeid bijvoorbeeld).

Ze voeren ieder jaar een Brand Perfomance Check uit om te zien of de aangesloten kledingmerken zich nog steeds houden aan deze standaarden. Op deze pagina vind je onder het kopje company reports een uitgebreid rapport per merk. Op deze manier kun je dus ook hier merken vinden die werken aan de veiligheid van arbeiders in kledingfabrieken (bijvoorbeeld: Odd Molly).

RANKABRAND.NL

Ik ben met name heel erg fan van deze site. Het is een website opgezet door en voor consumenten. Eigenlijk doen de mensen achter deze site het vuile werk voor je. Ze ploeteren door bedrijfsdocumenten op zoek naar informatie over duurzaamheid en eerlijkheid. Onbeantwoorde vragen worden naar het merk gestuurd en op basis van de feedback stellen ze een rapport op over het merk met een ranking (A t/m E, A als beste, E als slechtste). Meer informatie over de werkwijze vind je hier. Vervolgens ontstaat dus een ontzettend handig lijstje met merken, waar je precies kunt vinden waar jouw favoriete merk op de lijst staat. H&M, Mango, HEMA, G-star en zelfs Coolcat zijn al onderzocht voor je.

TALKINGDRESS.NL

Deze website is eigendom van onderneemster Marieke Eyskoot. Ze houdt zich veel bezig met een duurzame lifestyle en promoot een eerlijkere manier van omgaan met producten (ook wat betreft voedsel). Ze heeft een app ontwikkelt, genoemd naar haar website, waar je kunt zien waar in jouw buurt eerlijke kleding te koop is. De app heet Talking Dress en is compitabel voor zowel Android als iOS.

Met deze websites – en vele andere die ik hier niet heb genoemd – heb je instrumenten in handen om kritisch te kijken naar je koopgedrag. Het is misschien geen keihard activisme, maar wel een manier om de wereld een klein stukje beter te maken. Een betere wereld begint namelijk nog altijd bij jezelf.

 

Macbook Pro
* Intel Core i7 (3.8GHz, 6MB cache)
* Retina Display (2880 x 1880 px)
* NVIDIA GeForce GT 750M (Iris)
* 802.11ac Wi-Fi and Bluetooth 4.0
* Thunderbolt 2 (up to 20Gb/s)
* Faster All-Flash Storage (X1)
* Long Lasting Battery (9 hours)
Help ons groter worden!
Onze site is gratis voor iedereen en dat willen we graag zo houden. Graag willen we je vragen onze facebookpagina leuk te vinden. Zo kunnen wij blijven groeien en mis jij geen van onze artikelen! Alvast bedankt en veel leesplezier, het Young Critics-team :-)
YOUNG CRITICS
Non-actief
Op dit moment wordt geen nieuwe content geplaatst op de site. We zijn op de achtergrond bezig met reorganiseren van onze redactie- en publicatiestructuur. In de tussentijd kun je uiteraard onze oude stukken gewoon op de site lezen. Tot snel! Het YC-team.
Bedankt, we nemen z.s.m. contact met je op.