De rekentoets, het juiste middel?

De rekentoets is in het leven geroepen om het rekenniveau van middelbare scholieren in Nederland te verhogen. Als ervaringsdeskundige en ex-middelbaar scholier vraagt Debora Kole zich af: is een toets wel het juiste middel om het niveau te verhogen?

Anssi Koskinen 304526237_6d1acf58bb_o

Veel middelbare scholieren zullen ervan gehoord hebben: de rekentoets. Alle leerlingen in het voortgezet onderwijs moeten deze toets maken. Het idee is om deze toets een verplicht onderdeel van het eindexamen te laten worden, maar voorlopig is daar in de politiek te weinig steun voor. Als de rekentoets daadwerkelijk wordt ingevoerd als onderdeel van het eindexamen en als de kandidaten een te laag cijfer halen, bestaat de kans dat zij zakken voor hun eindexamen. Nu moeten alle scholieren wel de rekentoets maken en komt het resultaat ook op de cijferlijst te staan, maar telt het niet mee voor de zak- of slaagregeling.

Een toets roept veel emoties op. Je moet ervoor leren, het kost tijd, je krijgt er een cijfer voor en in het geval van de rekentoets is het zelfs mogelijk dat je je eindexamen niet haalt. De rekentoets riep ook veel vragen op in de Tweede Kamer. Een grote meerderheid was tegen het invoeren van de rekentoets als verplicht onderdeel van het eindexamen. Het is in het leven geroepen om het rekenniveau van middelbare scholieren in Nederland te verhogen. Als rekentoets-ervaringsdeskundige en ex-middelbaar scholier vraag ik mij af: is een toets wel het juiste middel om het niveau te verhogen?

Om eerlijk te zijn: ik denk niet dat een toets, welke vaardigheid deze dan ook toetst, het niveau verhoogt. Voordat je een toets gaat maken, moet je leren. Dán pas wordt het niveau verhoogd. Niemand leert er iets van als hij of zij een toets voor zijn neus krijgt voorgeschoteld met de opdracht: ga maar maken en zorg ervoor dat je resultaat hoog genoeg is. Uiteraard, dit is niet de precieze gang van zaken, maar echt rekenles heb ik in ieder geval nooit gehad. Je moet eerst nieuwe dingen leren en dan een toets maken. Dan test je of je daadwerkelijk wat hebt geleerd.

Verder denk ik dat het invoeren van een toets het probleem niet dekt. Er wordt naar mijn idee niet genoeg naar de oorzaak gekeken van het probleem. Een toets gaat de oorzaak van het probleem ook niet oplossen; een toets meet alleen maar. Als de minister van onderwijs nu eens na zou gaan wat de reden is van het lage rekenniveau, dan zou er een veel specifieker oplossing zijn dan het simpelweg invoeren van een toets.

Op het laatste moment een inhaalslag maken, wat nu wordt geprobeerd met de rekentoets, is een verloren race.

Stel dat het rekenniveau inderdaad te laag is, wat moet er dan wel gebeuren? Ten eerste moet er worden nagegaan waar het probleem ligt. Als dat bij de kwaliteit van het onderwijs ligt, moet ervoor gezorgd worden dat er vanaf het begin goed onderwijs wordt gegeven. Op het laatste moment een inhaalslag maken, wat nu wordt geprobeerd met de rekentoets, is een verloren race. Leren kost nu eenmaal tijd, meer tijd dan het maken van één rekentoets in beslag neemt.

Verder moet de toets toetsen wat hij moet toetsen. Gaat het om het rekenniveau van scholieren? Toets dan geen taalvaardigheden. Ik spreek uit meerdere ervaringen als ik zeg dat het CITO, de maker van onder andere de rekentoets en het centraal eindexamen, er nogal van houdt eerst een heel verhaal op te hangen in de opgave en daarna pas met de daadwerkelijke opdracht te komen. Dit is ook bij een aantal opgaven van de rekentoets het geval. Gaat het dan nog werkelijk om het rekenniveau? Ik vraag het mij af.

Een toets is zeker niet slecht, als deze maar wordt gebruikt waarvoor hij bedoeld is, namelijk meten. Een toets kan geen niveau verhogen, maar kan alleen meten of het niveau daadwerkelijk verhoogd is. Daarvoor moet toch echt eerst de oorzaak van het probleem worden gevonden. En één ding is zeker, die vindt een toets niet.

Macbook Pro
* Intel Core i7 (3.8GHz, 6MB cache)
* Retina Display (2880 x 1880 px)
* NVIDIA GeForce GT 750M (Iris)
* 802.11ac Wi-Fi and Bluetooth 4.0
* Thunderbolt 2 (up to 20Gb/s)
* Faster All-Flash Storage (X1)
* Long Lasting Battery (9 hours)
Help ons groter worden!
Onze site is gratis voor iedereen en dat willen we graag zo houden. Graag willen we je vragen onze facebookpagina leuk te vinden. Zo kunnen wij blijven groeien en mis jij geen van onze artikelen! Alvast bedankt en veel leesplezier, het Young Critics-team :-)
YOUNG CRITICS
Non-actief
Op dit moment wordt geen nieuwe content geplaatst op de site. We zijn op de achtergrond bezig met reorganiseren van onze redactie- en publicatiestructuur. In de tussentijd kun je uiteraard onze oude stukken gewoon op de site lezen. Tot snel! Het YC-team.
Bedankt, we nemen z.s.m. contact met je op.