Vlog maar normaal, dan vlog je al gek genoeg

Vloggers hebben hun populariteit te danken aan hun persoonlijkheid. Ja, je hoort het goed: niet het uiterlijk, niet de glamour, niet het unieke talent, maar hun persoonlijkheid. Het zijn stuk voor stuk normale jongens die laten zien dat een normaal leven net zo goed de moeite waard is om te leven.

Populaire Nederlandse vloggers zoals DylanHaegens, EnzoKnol en Furtjuh hebben één ding gemeen: het zijn jonge kerels die hun ogenschijnlijk saaie levens filmen, op YouTube plaatsen en een schare van tienduizenden jonge fans hebben. Maar wat is er zo fascinerend aan deze doodnormale reality-sterren?

Jongeren zijn al decennialang gebiologeerd door de tot de verbeelding sprekende levens van celebrities. Er worden tijdschriften volgeschreven over muziek-, sport- en Hollywoodsterren zoals Taylor Swift, Cristiano Ronaldo en Zac Efron, maar ook over gespierde en rondborstige reality-tv-sterren uit talloze TLC- en MTV-producties. Deze sterren hebben een belangrijke overeenkomst: ze zijn rijk, knap en onwijs beroemd. Kortom: ze zijn precies zoals we allemaal willen zijn.

Voor Nederlandse YouTube-vloggers gaat die vlieger echter niet op. Hoewel Enzo Knol een aardig zakcentje verdient, is zijn vermogen een schijntje vergeleken met dat van een Hollywoodster en de maker van BanjoMovies is wel de laatste persoon die je op de cover van Men’s Health zou verwachten. Maar als deze YouTube-sterren nauwelijks overeenkomsten hebben met het gros van de celebrities, wat maakt hen dan zo ongekend populair?

De eerste reden is een inkoppertje, maar daardoor niet minder waar: het internet. Dankzij YouTube krijgt elke sterveling de kans om zijn leven te vereeuwigen en met de wereld te delen. Voorheen was je beperkt tot de glamoureuze verhalen van je idolen uit de film- en muziekindustrie, terwijl je op YouTube de levens van iedereen kunt volgen. Het internet maakt van ons allemaal een ster in de dop.

Ten tweede draait het om herkenbaarheid. De vloggers doen precies die dingen die wij ook doen en leven precies dat leven dat wij ook leven. De groeiende aandacht daarvoor is opmerkelijk. Waar jongeren jarenlang gefascineerd waren door de onbereikbaarheid van de luxueuze, roemruchte levens die ze nooit zouden kunnen leiden, zijn ze nu begeesterd door de bereikbaarheid van de doorsnee levens van vloggers die filmen hoe ze Minecraft spelen, barbecueën in de tuin of een dagje naar de Efteling gaan.

Behalve herkenbaarheid is ook branding belangrijk voor de populariteit van de vloggers. Zo lanceerde Enzo Knol enige tijd geleden zijn Knolpower-kledinglijn en kwam Furtjuh met het vindingrijke en inmiddels wijdverbreide motto ‘Stay furbulous’. Dat creëert een gevoel van verbondenheid; een groep om bij te horen. Bij uitstek pubers hebben daar behoefte aan.

Ten vierde hebben de vloggers hun populariteit te danken aan hun persoonlijkheid. Ja, je hoort het goed: niet het uiterlijk, niet de glamour, niet het unieke talent, maar hun persoonlijkheid. Het zijn stuk voor stuk normale jongens die laten zien dat een normaal leven net zo goed de moeite waard is om te leven. En laat dat nu precies zijn wat hun volgers willen, want als je met het filmen van een normaal leven een fanbase van honderdduizenden kunt bouwen, waarom zou je dan nog een beroemde zanger of filmster willen zijn? Normaal zijn is immers al leuk genoeg.

Hoewel mijn tandglazuur soms springt bij het zien van de zoetsappige, laagdrempelige content van deze vlogs, is de populariteit van de simpele leventjes van onze Nederlandse reality-sterren een hoopvolle ontwikkeling. Zeker ten opzichte van de fascinatie voor de met drugs, geld en roem doordrenkte levens van onbereikbare idolen die hun dagen spenderen in hotelsuites en luxueuze trailers. Niet alles wat glinstert is immers goud.

De foto komt van Enzo Knol.

Macbook Pro
* Intel Core i7 (3.8GHz, 6MB cache)
* Retina Display (2880 x 1880 px)
* NVIDIA GeForce GT 750M (Iris)
* 802.11ac Wi-Fi and Bluetooth 4.0
* Thunderbolt 2 (up to 20Gb/s)
* Faster All-Flash Storage (X1)
* Long Lasting Battery (9 hours)
Help ons groter worden!
Onze site is gratis voor iedereen en dat willen we graag zo houden. Graag willen we je vragen onze facebookpagina leuk te vinden. Zo kunnen wij blijven groeien en mis jij geen van onze artikelen! Alvast bedankt en veel leesplezier, het Young Critics-team :-)
YOUNG CRITICS
Non-actief
Op dit moment wordt geen nieuwe content geplaatst op de site. We zijn op de achtergrond bezig met reorganiseren van onze redactie- en publicatiestructuur. In de tussentijd kun je uiteraard onze oude stukken gewoon op de site lezen. Tot snel! Het YC-team.
Bedankt, we nemen z.s.m. contact met je op.