Als we allemaal van de flat blijven springen

Het blijft moeilijk om de omschakeling te maken naar duurzame en eerlijk geproduceerde kleding, als je het gevoel hebt dat het totaal geen verschil gaat maken. ‘Ja en dan stop ik als enige met kopen bij de H&M en de Zara. De rest blijft het toch allemaal wel halen.’ Maar zoals mijn moeder altijd zei: 'Als iedereen van de flat af springt, doe jij het dan ook?'

Micadew 14215407553_6cee3f60ef_o

Een tijdje geleden, om precies te zijn op 12 mei, schreef ik een artikel over de prijs van een mensenleven in de kledingindustrie. Na het zien van een aantal documentaires en het lezen van onderzoeksrapporten over de omstandigheden van arbeiders in de kledingfabrieken kon ik niet anders dan constateren dan deze prijs laag ligt. Heel erg laag. Het wrange is alleen dat maar weinig mensen zich hier van bewust lijken te zijn.

Vorige week eindigde de Fashion Week in Nederland en ik vraag me af of alle verslagen, foto’s en rapportages bij iemand een gevoel van weerstand oproepen. Bij mij in ieder geval wel. En met weerstand bedoel ik niet met het vingertje wijzen naar alle modellen op de catwalk of de ontwerpers die hun collecties presenteren. Ook daar vind je genoeg voorbeelden van eerlijke productie. Daarnaast pleiten designers van haute couture voor ambacht en nijverheid en heeft hun kleding niks te maken met de massaproductie in lagelonenlanden, al kun je je natuurlijk afvragen tot op welke hoogte zij weten waar hun stoffen vandaan komen.

Bovendien denk ik dat het denken in termen als ‘schuld’ vaak een verlammende werking heeft op het oplossen of verbeteren van een situatie. Men is vaak op zoek naar de zogezegde wortel van het probleem om het zo effectief mogelijk aan te pakken. Vaak betreft de wortel een ‘schuldige’, omdat dit de kortste weg is naar een oplossing. Kijken naar wie iets heeft fout gedaan is makkelijker en vergt minder denken, dan kijken naar de situatie of omstandigheden die de schuldige misschien hebben gedwongen tot zijn daad. Situaties bevatten veel factoren en zijn om die reden minder concreet dan personen. Als je kijkt naar onze samenleving en wat we doen met misdaden geldt hier hetzelfde principe. Je hebt de misdaad, vindt de dader en geeft hem straf. Het is moeilijk voor velen om zo’n misdaad vanuit een ‘situatie’ perspectief te benaderen. Bijvoorbeeld door je af te vragen waarom iemand overvalt of waarom iemand inbreekt. (Wij hebben het ook niet breed, maar ik loop toch ook niet bij de buren naar binnen om de tv mee te nemen?)

Toch lopen we hiermee achter de feiten aan. Constateren, aanwijzen, straffen. Waar zit de verbetering?

Weer even terug naar de kledingindustrie: ik kreeg veel reacties op mijn vorige artikel en het gros van de meningen vielen eigenlijk onder twee groepen te verdelen:

– ‘Ja, dat is allemaal de schuld van die hoge piefen bij kledingconcerns, maar wat kan ik daar aan doen? Een brief schrijven zeker?’ En: – ‘Ja, zo is het nou eenmaal verdeeld. Wat kan ik daar aan doen? Iedereen koopt die kleren toch?’

Kortom: het zoeken van een schuldige levert niks op, behalve een gevoel van onmacht. En daar stopt het proces. Geen schuldige, geen straf, geen verbetering. Of in dit geval, een schuldige die we amper gestraft kunnen krijgen of zoveel schuldigen dat straffen zijn doel voorbij schiet.

In dit geval moeten we kijken naar de situatie. Wat moeten we gaan veranderen om ervoor te zorgen dat er geen mensenlevens verloren gaan voor een t-shirt van drie euro?

Volg mijn redenatie:

  • Er sterven mensen aan de gevolgen van slechte arbeidsomstandigheden in kledingfabrieken.
  • Deze arbeidsomstandigheden zijn zo slecht omdat fabriekeigenaren geen geld willen spenderen aan onderhoud en verbetering.
  • Dit geld wordt gebruikt om de productiekosten van kleedgoed zo laag mogelijk te houden.
  • De prijs moet zo laag omdat de fabriekseigenaren anders hun westerse klanten kwijtraken aan de concurrentie.
  • De westerse klanten streven naar de laagste prijs om op die manier hun kleding te kunnen aanbieden voor ‘bodemprijzen’, zelfs met een flinke winsttoeslag.
  • Deze bodemprijzen zijn nodig om klanten te behouden, omdat veel mensen het ‘budget’ niet hebben om veel dure kleren te kopen.
  • Dat ‘budget’ is inderdaad niet passend voor een ieder die elk halfjaar zijn garderobe aanpast aan de nieuwste trends.
  • Want wie zich niet aanpast aan de nieuwste trend loopt risico te belanden in een andere trend, namelijk die van ‘De Modepolitie’, ‘Hotter than my daughter’, ‘Snog Marry Avoid’ en dergelijke.

Misschien een beetje kort door de bocht, maar uiteindelijk houden wijzelf deze structuur in hand door vast te houden aan het idee dat kleding een wegwerpartikel is, wat we steeds opnieuw moeten aanschaffen. Ik weet niet hoeveel Cosmopolitans ik al heb gelezen met de zogenaamde gouden tip:

Investeer in de basic items; een goede spijkerbroek, een LBD, een mooie blazer en maak ze trendy door hippe items per seizoen te kopen. Zo combineer je duur met goedkoop, en zie je er altijd goed uit!

Je kan je afvragen waarom we niet altijd investeren in goede en eerlijke kleding. We kopen nu kleding waarvan we weten dat het geproduceerd is om snel kapot te gaan. Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jullie zit, maar het oudste kledingstuk in mijn kast is drie jaar oud en voor veel anderen in mijn omgeving geldt hetzelfde. We blijven vervangen ten koste van de fabrieksarbeiders in de lagelonenlanden.

Het blijft moeilijk om de omschakeling te maken naar duurzame en eerlijk geproduceerde kleding, als je het gevoel hebt dat het totaal geen verschil gaat maken. ‘Ja en dan stop ik als enige met kopen bij de H&M en de Zara. De rest blijft het toch allemaal wel halen.’

Maar zoals mijn moeder altijd zei:

Als iedereen van de flat af springt, doe jij het dan ook?

Macbook Pro
* Intel Core i7 (3.8GHz, 6MB cache)
* Retina Display (2880 x 1880 px)
* NVIDIA GeForce GT 750M (Iris)
* 802.11ac Wi-Fi and Bluetooth 4.0
* Thunderbolt 2 (up to 20Gb/s)
* Faster All-Flash Storage (X1)
* Long Lasting Battery (9 hours)
Help ons groter worden!
Onze site is gratis voor iedereen en dat willen we graag zo houden. Graag willen we je vragen onze facebookpagina leuk te vinden. Zo kunnen wij blijven groeien en mis jij geen van onze artikelen! Alvast bedankt en veel leesplezier, het Young Critics-team :-)
YOUNG CRITICS
Werkzaamheden
Op dit moment werken we hard aan onze site. We zullen vandaag (27-11) en morgen (28-11) dan ook geen nieuwe content plaatsen en de site zal misschien niet helemaal optimaal werken. Excuses voor het ongemak!
Bedankt, we nemen z.s.m. contact met je op.